Hoe maak je een goede content kalender?

Een contentkalender, heel erg belangrijk én handig voor de marketing van jouw onderneming. In dit blog leggen wij jou duidelijk en makkelijk uit wat een contentkalender nou precies is en hoe je dit kan aanpakken voor jouw bedrijf.

Hoe maak je een effectieve contentkalender voor jouw bedrijf?

Content marketing is een belangrijk middel om een onderneming meer zichtbaarheid te geven door deze zichtbaarheid bouw je meer vertrouwen op bij een doelgroep die je wil bereiken. Maar zonder een goede structuur en een goede planning wordt het al snel te veel en zie je door de bomen het bos niet meer. De oplossing? Een contentkalender. In dit artikel leggen we de basis uit van een contentkalender. Wat het is, waarom het werkt en hoe je er zelf de basis legt voor jouw contentkalender.

Wat is een contentkalender nou?

Een contentkalender is een duidelijk overzicht waarin je zet welke content je wanneer publiceert, op welk kanaal en voor welke doelgroep. Denk hierbij aan sociaal media posts, blogs, nieuwsbrieven of zelfs instructie video’s.

Een contentkalender helpt je om gestructureerd en doelgericht communiceren naar jouw doelgroep. iets waar veel bedrijven moeite mee hebben.

Waarom een contentkalender maken?

1. Duidelijk overzicht en rust

Met een contentkalender heb je nooit meer last van stress van “Wat gaan we vandaag posten?” Je weet precies wat er op de planning staat wat voor duidelijkheid zorgt.

2. Consistentie

Regelmatige communicatie tussen jouw bedrijf en de doelgroep zorgt voor een herkenning bij je doelgroep én dit wordt ook beloond door zoekmachines en algoritmes die houden namelijk van consistentie.

3. Campagnes beter targetten

Je kunt content strategisch in plannen rond campagnes, een nieuw product/dienst wat er aan komt of een seizoen product/dienst. Door een contentkalender te gebruiken kan je dit tactisch en overzichtelijk toepassen.

4. Tijdbesparend

Door in delen content te plannen en jouw content vooruit te werken, werk je efficiënter dan last-minute alles moeten verzinnen en te posten.

Wat zet je in een contentkalender?

Een goede contentkalender bevat de volgende punten:

- Publicatiedatum

- Titel of onderwerp

- Kanaal (bijv. LinkedIn, Instagram of facbook)

- Doelgroep of persona

- Call-to-action (wat wil je dat mensen doen naar aanleiding van jouw post?)

Tools voor jouw contentkalender

Je hoeft geen dure software aan te schaffen. Een simpele spreadsheet in Excel werkt al heel goed. Wij raden aan om daarmee te beginnen, maar er zijn ook tools zoals:

- Trello of Asana (voor teams)

- Google Calendar

- Notion

- Hootsuite of Buffer (inplannen van posts)

Wil je een gratis Excel-template voor jouw contentkalender? Stuur ons dan een berichtje via onze website of onze Instagram, we delen hem graag met je!

- Bedenk 2 vaste post momenten per week

- Hergebruik content: een blog levert ook 3 social posts op

- Bedenk vaste formats voor jouw posts (bijv. “Tip Tuesday” of “Klantcase vrijdag”)

- Plan 1 maand vooruit, maar blijf flexibel

- Gebruik de feestdagen die voor jouw bedrijf van toepassing zijn

Tips voor een volle contentkalender

Bij KickStart Agency helpen we je alleen met het bedenken van ideeën, maar ook met het uitvoeren er van. Van strategisch plan tot sociaal media beheer. Zo houd u tijd over voor het ondernemen, terwijl u online goed zichtbaar blijft.

Hulp nodig? Laat hieronder je e-mailadres achter en wij zullen binnen 24 uur contact met je opnemen!

Klaar om jouw marketing gestructureerd aan te pakken?